Sinds de verhuizing vijf jaar geleden is Van Baaren Aannemers in omzet en aantal medewerkers verdubbeld. Of het nieuwe pand daaraan heeft bijgedragen, weet eigenaar Rogier van Baaren, vierde generatie binnen het familiebedrijf, niet precies. Wat hij wél weet: ‘Als je goede mensen wilt, moet je daar iets voor doen.’

Dat is ook het eerste wat hij vraagt aan collega-ondernemers die aangeven dat het moeilijk is om goed personeel te vinden. ‘Ben je bezig met een leven lang ontwikkelen, sta je open voor zij-instromers, hoeveel bol- en bbl-studenten heb je in je bedrijf?’ Bij Van Baaren zorgt die aanpak in ieder geval voor weinig verloop en dienstverbanden tussen de vijftien en twintig jaar.

Leren in de praktijk
Opleiden is voor Van Baaren een speerpunt. Al sinds Rogier zich kan herinneren lopen er leerlingen rond. ‘We werken nauw samen met de Technische School en geven rondleidingen. Zo weten jongeren ons te vinden. Dit schooljaar zijn vier bbl’ers en één bol-leerling bij ons gestart.’

Iedereen krijgt een leermeester. ‘Zo leren ze het vak echt. Iemand die zogenaamd niet kon leren, werkt nu aan zijn bbl-3. En een student Informatica die bij ons met nul ervaring begon, is al bezig met bbl-2. Dat is de kracht van onze leermeesters.’

Persoonlijke aandacht
Het succes zit niet alleen in instroom, maar ook in behoud. Uit een enquête onder het personeel blijkt dat medewerkers de platte organisatie en de sfeer van het familiebedrijf prettig vinden. Kleine dingen maken het verschil: directieleden zijn ook lid van de personeelsvereniging, er is altijd een zomer- en kerstsluiting en Rogier staat regelmatig om zes uur ’s ochtends op de zaak. ‘Die korte lijnen zijn belangrijk. Even een praatje, een hand op iemands schouder, vragen of de gereedschapskist er netjes uitziet.’

Delen in de winst
Verder zijn medewerkers trots op de mooie projecten en de diversiteit daarvan. ‘Daar betrekken we mensen ook bij. Wat doen we, wat zijn de plannen en waar willen we naartoe. Het personeel deelt in de winst. Ze kunnen precies uitrekenen wat ze krijgen als we 8% winst draaien. Dat motiveert.’ Ambitie wordt gewaardeerd binnen Van Baaren. ‘Maar ik ga niemand achter de broek zitten. Als je iets wilt, moet je zelf actie ondernemen. Mensen krijgen vrijheid en daar hoort verantwoordelijkheid bij.’

Dezelfde spelregels
Rogier hanteert een simpele regel in zijn bedrijf: afspraak is afspraak. ‘Anders kun je niet met elkaar werken. Ik zeg altijd: een verwachting is een uitgestelde teleurstelling. Maak afspraken en je weet waar je aan toe bent. Voor iedereen in het bedrijf gelden dezelfde spelregels. Dat werkt helaas niet voor iedereen en dan nemen we afscheid.’

Sterk werkgeversmerk
Rogier is zich ervan bewust dat een sterk werkgeversmerk belangrijk is in een krappe arbeidsmarkt. Want ook Van Baaren kent vacatures die lastiger te vervullen zijn. Samen met een bureau werkt hij nu aan het onder de aandacht brengen van Van Baaren als werkgever. ‘Ik ben trots op ons bedrijf en de mensen die hier werken. Deze campagne is een mooie manier om dat uit te dragen.’

Onze dienstverlening is gratis!

Vul onderstaand formulier in. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.






    Privacy Preference Center